حياة كريمة.. توسعة مدرسة فزارة الابتدائية بتكلفة 4.2 ملايين جنيه ببنى سويفيعرض خلال أيام.. نيكول كيدمان تكشف محاولتها التراجع عن دورها بفيلم "Being the Ricardos"حبس صاحب مصنع مستحضرات تجميل بدون ترخيص بالسلامحبس صاحب سوبر ماركت لحيازته مواد غذائية مجهولة المصدر بالمعاديضبط 210 قضايا تموينية متنوعة خلال 24 ساعةهل تحتاج إلى تطعيم ضد الأنفلونزا الموسمية كل شتاء؟.. الصحة تردإزاى تستخرج اشتراك قطارات السكة الحديد الروسية الجديدة.. اعرف التفاصيلحبس عاطلين ضُبط بحوزتهما سلاح نارى ومخدرات فى القاهرةسيدة تلاحق زوجها وتطلب حبسه وتعويض 90 ألف جنيه: "طردني بملابس المنزل فجرا"الحماية المدنية تسيطر على حريق اشتعل بكوبرى تحت الإنشاء فى الجيزةأبرز تصميمات البلوفر الشتوى للبنات والشباب للاحتفال بليلة رأس السنةواشنطن تبدي قلقها العميق إزاء استمرار هجمات داعش بالعراق"أوميكرون".. أمريكا تعلن وجود المتحور في 10 ولايات على الأقل20 سهما بالبورصة صعدت أكثر من 10% خلال نوفمبر على رأسها "الحديد والصلب" بـ111%غدًا.. بدء تسليم 17 عمارة بـ"سكن مصر" في التجمع الثالث بالقاهرة الجديدةاللمبى وأبو العربى.. شخصيات كوميدية شهرتها السينما وأحياها المسرح من جديدعلى جمعة ضيف الإعلامى عمرو خليل ببرنامج "من مصر".. الليلةرئيس هيئة التأمين الاجتماعى: أنفقنا 250 مليار جنيه على المعاشات فقط العام الماضىحماقي ينشر صورا من حفله بموسم الرياض.. وهكذا علّقشباب الهوكي أمام أمريكا فى ختام تحديد مراكز كأس العالم بالهند

"إيفا" عبرت عن خطورة إدمان السوشيال ميديا بالمكياج.. ما تخليهاش تسلسلك

   -  

تحدثت إيفا عماد فنانة المكياج والحاصلة على بكالوريوس سياحة وفنادق، لـ" اليوم السابع"، عن "فوتوسيشن" إدمان السوشيال ميديا، حيث قالت "أنا بحب الرسم من طفولتى وبدأت أهتم بيه وأطور من أدائى، بالتعبير عن قضية أو مشكلة معينة بالرسم بالمكياج، ومنذ فترة قررت أعبر عن تأثير السوشيال ميديا فى حياتنا وعن قضايا تانية كمان، وعملت أكتر من حملة بالفعل وكانت آخرها حملة بعنوان "استخدم السوشيال ميديا مش هى اللى تستخدمك"، وكان هدفى منها أن الناس اللى بتتفرج على صور الحملة تشوف نفسها فيها وتعرف مدى تأثير السوشيال ميديا علينا وممكن توصلنا لحد فين، عشان الناس تقدر تتخلص من إدمانها لمواقع التواصل الاجتماعى".

وتابعت "حاولت على قد ما أقدر أوضح المراحل اللى بنمر بيها خلال استخدامنا لمواقع التواصل الاجتماعى لوصلنا لمرحلة الإدمان، وللأسف أغلبنا بيستسلم للواقع ده وبيتجاهله".

وعن الأدوات التى استخدامتها إيفا للتعبير عن إدمان السوشيال ميديا، قالت "استخدمت كل الخامات من أدوات الميك أب، و ألوان الوجه ومن الصعوبات اللى قابلتنى هى الرسومات محتاجة منى تركيز و دقة عشان أوصل للشكل اللى عايزاه".

وعن رد فعل الناس على فكرة" الفوتوسيشن"، قالت "الناس عجبتها الفكرة جداً، وشجعونى لأنهم حسوا قد إيه بتعبر عن واقعهم وتفاعلوا معاها وفعلوا هاشتاج الحملة ودعمونى وفى ناس تانية فهمت الفكرة غلط، واعتقدت إنى بدعو لمقاطعة السوشيال ميديا وده مش صح، لكن أنا بقصد إننا نستفيد من إيجابيات السوشيال ميديا واللى حاسينا بيه خصوصاً بعد انتشار فيروس كورونا، وأصبحت مواقع التواصل الإجتماعى مصدر رزق لناس كتير، لكن نحذر من إدمان السوشيال ميديا".

وأشارت إيفا فى نهاية حديثها عن أحلامها التى تود تحقيقها فى المستقبل، حيث قالت "نفسى فى المستقبل أعمل حملات مؤثرة باستخدام فن الميك أب وأعبر عن قضايا محلية وعالمية وأقدر من خلال فنى أوصل رسائل إيجابية للعالم كله، ويكون ليا بصمة مختلفة ومميزة فى عالم الميك أب بكل أنواعه". 

إيفا عماد
التعبير عن إدمان السوشيال
إدمان السوشيال ميديا
لمطالعة الخبر على اليوم السابع

أخر الأخبار

الاكثر مشاهدة