عمره 70سنة ودبت فيه الروح.. حكاية تمثال مديحة يسرى أغرب من الخيال .."فيديو"شيرين عبد الوهاب فى أحدث ظهور لها بعد الانفصال عن حسام حبيبالعرض الثانى لفيلم "رجال الوظائف الغريبة" بمهرجان القاهرة السينمائي اليومتعرف على عروض وأفلام ثامن أيام مهرجان القاهرة السينمائيباريس هيلتون تحتفل بعيد ميلاد بريتنى سبيرز: متحمسة لاحتفالك بحريتك "صور"أطعمة تساعد فى علاج الإمساك ..منها التين والبرقوقاليوم العالمي للأشخاص ذوي الإعاقة 2021.. تصيب مليار شخص بالعالمتعرف على "عصير" يمكنه خفض ضغط الدم فى ساعات قليلةتشييع جثمان أدهم السلحدار نجم الإسماعيلى لمثواه الأخير اليوم من نادى النيلفتح باب الترشح لانتخابات اتحاد الكرة يوم 9 ديسمبرقصة صور.. أحمد حجازي.. جدار الفراعنة العظيم الذى تتحطّم أمامه هجمات المنافسينالأهلي يتواصل مع منتخب تونس للاستفسار عن إصابة على معلولفيوتشر يستأنف تدريباته استعدادا لمواجهة الأهلى فى غياب الدوليين والمصابينكارتيرون يخطر لاعبي الزمالك بموعد التدريب فى الخامسة مساءً بعد انتهاء الإجازةطارق هاشم: مباراة المصرى وريفرز بدون جماهير وهدفنا التتويج بالكونفدراليةالإسماعيلى يستقر على بقاء محمد حمص فى جهاز براون.. وتغييرات إداريةصالة محايدة تستضيف قمة المرحلة الثانية بدورى محترفى اليد"الملك ريتشارد" وندوة "مدرسة الروابي للبنات".. أبرز فعاليات الجمعة في "القاهرة السينمائي"صور| تامر حسني يُقدم موهبة غنائية لأول مرة بحفل جامعة المستقبلاليوم.. حلقة نقاشية عن "مدرسة الروابي" بمهرجان القاهرة السينمائي

ريهام حجاج: "اقبلوا اختلافنا.. النقاش مش بالشتائم أو بالإساءة"

-  
ريهام حجاج
كتب- عبد الفتاح العجمي:

دعت الفنانة ريهام حجاج، إلى احترام كل منا اختلاف الآخر عنه، لافتة إلى أن الاختلاف لا ينبغي أن تكون نتيجته الإساءة وإصدار الأحكام الخاطئة.

وكتبت ريهام، عبر حسابها بموقع "إنستجرام": "الخناقات يوميا على إيه؟ الخناقات على اختلافنا، تخيلوا إن الناس بتتخانق طول الوقت عشان مش متقبلين فكرة إنهم مختلفين عن بعض، ربنا خلق تريليون بني آدم على الكرة الأرضية مفيش واحد بصمة إيده زي التاني، ربنا قاصد يخلقنا مختلفين في الجنسية واللغة والثقافة والتربية والآراء والمعتقدات والشكل، ذوقنا بيختلف في الأكل والشرب واللبس والأشكال والألوان، حتى مقاييس الجمال بتختلف من واحد لواحد ومن بلد لبلد، أكيد ربنا له حكمة إحنا مش عارفينها بس الأكيد إنها رحمة منه علينا".

أضافت: "لو كلنا بنحب ونكره نفس الأكل أكيد هتحصل مجاعة، اقبلوا اختلافنا، لو ذوقي مش زي ذوقك أو رأيي مش زي رأيك مش معناه إن حد فينا وحش، النقاش مش بالشتايم أو بالإساءة أو برمي الاتهامات بالباطل أو بإصدار أحكام خاطئة على بعض، اللي بقينا بنشوفه دلوقتي للأسف، لا بيعبر عن أخلاقنا ولا عن الأديان السماوية جميعها، يا رب نقبل بعض حتى لو مش شبه بعض، يا رب نقبل إن ربنا خلقنا كده وكل واحد حر في ذوقه ورأيه وحياته وقراراته وعقيدته طالما مش بيضر حد".

ومن جانب آخر عُرض للفنانة ريهام حجاج في السباق الرمضاني الماضي، مسلسل "وكل ما نفترق" مع النجوم: عمرو عبد الجليل، ورانيا يوسف، وأيتن عامر، وأحمد فهمي، وسيد رجب، ومحمد الشرنوبي، قصة محمد أمين راضي، سيناريو وحوار أحمد وائل وياسر عبد المجيد، وإخراج كريم العدل.






View this post on Instagram

A post shared by Riham Hagag (@rihamhagag)

لمطالعة الخبر على مصراوى

أخر الأخبار

الاكثر مشاهدة