«زي النهارده».. رامزى ماكدونالد رئيساً لحزب العمال البريطانى 22 يناير 1924«زى النهارده».. وفاة الرئيس الأمريكى ليندون جونسون 22 يناير 1973كيف تنعكس مدينة الذهب الجديدة على رواج المشغولات المصرية بالخارج؟إبراهيم عيسى: خسائر الصحافة فى مصر 14 مليار جنيه بينما الحديد والصلب تخسر مليارا واحدا فقطقضايا على طاولة التوك شو.. خالد الجندى: إسرائيل اسم نبى ولا يجوز سبهالأوقاف تفتتح اليوم 21 مسجدًا جديدًا و3 مساجد صيانة وترميمالتعليم تواصل شرح مناهج الترم الأول للأسبوع الـ14 عبر المنصات التعليميةاعرف مصير شخص وزوجته عرضا طفلتهما للبيع عبر "فيس بوك"ضبط 30 ألف كمامة و4 آلاف بخاخة كحول مجهولة المصدر بكفر الشيخدودة القز تعيد الحرف الفرعونية في صعيد مصر إلى مكانتها (صور)«مستقبل وطن» بالإسماعيلية يوزع 2500 عبوة مواد غذائية للأكثر احتياجاكيندال جينر تخطف الأنظار بـ"الكاجول" فى لوس أنجلوس.. صور"عقلى وقف".. نوال الزغبى تنتهى من تصوير كليب جديد باللهجة المصرية5 أضرار للأطعمة المقلية على الصحة.. أبرزها السرطان وتصلب الشرايينكيف تتتعاملين مع سكرى الحمل؟ تجنبى الكربوهيدارت والدهونانقطاع المياه عن مدينة طهطا بسوهاج اليوم لأعمال الصيانةمشروعات تنموية بمليار و62 مليون جنيه بسوهاج فى عهد الرئيس السيسىجداريات بأيدى طلاب التربية النوعية تزين أسوار المدارس بكفر الشيخ.. فيديو وصورفي عيد ميلاد نسرين إمام.. تعرف على عمرها الحقيقيعقب تصريحات محمد الطويلة لصدى البلد.. عثمان يطالب بعقد جلسة لحل أزمة الإسماعيلي

محمد صبحي يوجه رسالة للرئيس: «الفنانين محتاجين تقعد معاهم وترجعهم لريادة مصر»

-  
المصري اليوم تحاور«الفنان محمد صبحى » - صورة أرشيفية

وجه الفنان الكبير محمد صبحي، رسالة إلى الرئيس عبدالفتاح السيسي، مطالبًا بإجراء لقاء مع الفنانين لاستعادة ريادة مصر فنيا.

وأضاف «صبحي»، خلال حواره مع الإعلامي عمرو أديب، من خلال برنامج «الحكاية»: «الرئيس زي ما بيقعد مع الشباب، الفنانين كمان اللي مؤمنين بيه وبيحبوه واللي وقفوا في 30 يونيو وعرفوا إن مقدرات البلد لن تنجو من اللي هي فيه إلا بهذا التحرك، محتاجين يقعدوا معاه».

وأشار إلى أن «فنانى مصر يحتاجون إلى رئيس الدولة المتبني للمشاريع والإنجازات أن يعيدنا ويرجعنا تاني لريادة مصر، أن هذا لا يعني قتل الشباب ولكننا كنا مثلهم وتبادلنا، بينما من ماتوا في الثلاث سنوات الماضية مش هنعرف نعوضهم، طب الناس اللي قاعدة في بيوتهم مش هيقبلوا إن إحنا نمد إيدينا ليهم بفلوس، نقعد بس نتكلم مع الرئيس لينا طلبات بسيطة جدًا عايزين نساعد البلد دي، اللي بياخد أربعين وخمسين مليون لا، لكن يكمن السؤال هنقدم إيه، الدولة عليها ببساطة إنها تشوف ده ومن يقدمون أعمالًا جيدة على غرار ما تقدم من قبل من أعمال وتركت قيمة».

وتابع: «أنا حاسس إن إحنا ماشيين، سواء فيه مننا موجودين أو لأ».

وعمن يقوم بتكريمهم خلال الاحتفالية الخاصة به يقول: «اللي بكرمهم دول نموذج محصلش في العالم، إن فنان علشان يحتفل بمسيرته هما اللي يحتفلوا بيه، أنا بقول للناس اللي جاية دي شكرا، أنا محتاج الرئيس فعلا محتاج يقعد مع نخبة من النجوم حتى لو أنا مش منهم، بس يعبروا عن نفسهم، لأن المسألة أصبحت فيها جزء إنساني لا أتحمله لزمايلي، فيه ناس مش بتشتغل خالص وده يحتاج لقدرة عالية من الدولة والحكومة علشان الثقافة هي المصب الحقيقي للحفاظ على ما وصلنا إليه».

  • الوضع في مصر
  • اصابات
    115,541
  • تعافي
    102,596
  • وفيات
    6,636
  • الوضع حول العالم
  • اصابات
    63,658,915
  • تعافي
    44,057,803
  • وفيات
    1,475,636
لمطالعة الخبر على المصرى اليوم

أخر الأخبار

الاكثر مشاهدة