وزير الأوقاف يغادر الخرطوم بعد مشاركته في مؤتمر «الإسلام والتجديد»الإبراشى يعرض تفاصيل منع طالبة من دخول الفصل بسبب المصروفات المدرسيةأستاذ الفقه بجامعة الأزهر لـ"الإبراشى": تعدد الزواجات فى الإسلام مُباح ولكن بضوابطخناقات ع الهوا بأستديو "التاسعة" والسبب "الشرع محللى أربعة.. حمادة هلال:كنت هشيل كلمة الشخلعة وأنا مليش فى الهجص.. ونهاد أبو القمصان ترد عليه.. الأغانبسمة وهبة تكشف لـ عمرو أديب تطورات حالتها الصحية بعد جراحة المعدة.. فيديوعروسة مولد بشكل مختلف.. تاجرة: بصنعها من 16 سنة والإقبال على المصرية أكبررئيس مطوبس بكفر الشيخ: الذبيحة التى أعدمت شكلت خطورة كبيرة لإصابتها بالسلاللجنة العامة لدائرة الخارجة بالوادى الجديد تعلن تقدم أحمد عبد الله بـ6081 صوتاً.. فيديوأفضل مداخلة.. ساويرس ردا على حملة "الممثل الفرنسى": المحارب يذهب لإسرائيلتقرير لـ"إكسترا نيوز" يوضح إشادة أعضاء البعثة الدولية بانتخابات البرلمانقضايا على طاولة التوك شو.. مقاطعة المنتجات الفرنسية وانتخابات مجلس النوابحسم مقعدان والاعادة على الثالث بالدائرة الأولى في الفيومعماد الدين حسين: الريف الأعلى تصويتا كالعادة ونسب المشاركة مقبولة جدا"القائمة الوطنية" تحصد 85% من أصوات الناخبين بديرمواس في المنيا"الوطن" تنشر عدد الأصوات الباطلة والصحيحة بلجان الشيخ زايدمحافظ أسيوط يُشيد بالكتلة التصويتية في الانتخابات: نزلوا عشان مصرتفاصيل هتك عرض "طفلة الحضانة" بالدقهلية.. استدرجها عاطل أثناء عودتهامحافظ الإسكندرية يُشيد بنسب التصويت: الأمطار الغزيرة لم تمنع الناخبين"نداء مصر" تتفوق على "الوطنية" بأكثر من 200 صوت في لجنة 75 بالأقصرمحافظ الفيوم: المشهد الانتخابي كان مرضيا بنسبة تتجاوز 90%

عمرو أديب يكشف كواليس "خناقة" قيادات الإخوان بسبب المقاول الهارب محمد على

   -  

علق الإعلامي عمرو أديب، على محاولات جماعة الإخوان لإثارة الرأى العام وتخريب البلاد، وقال: "واضح أن الجماعة مستكترين أنهم يمشوا ورا الواد اللى اسمه محمد على، وحاصل خناقة جوة الجماعة، والأمر له علاقة بالفلوس، وفى كلام بينهم دلوقتى على الرواتب اللى بياخدها الناس اللى مشغلينهم على مصر، وكان الأمر ده بيحصل من تحت لتحت ومن سكات، لكن إمبارح لاقيت رموز إخوانية كاتبة تويتات مباشرة بتقول أنتوا بتفبركوا فيديوهات ما تيجبوا فيديوهات جديدة، وبيخبطوا فبعض جامد".

وأضاف عمرو أديب خلال برنامج الحكاية الذى يذاع على قناة mbc مصر: "لو حد زعلان أو حد غضبان أو حد عنده مطالب، ماشي أنا ممكن أقتنع، لكن امبارح شوفت حاجة غريبة، هاشتاج طالع تريند اقتحموا مدينة الإنتاج، هو من أمتى تويتر بيسمح بالحاجات دى، وأنا فاكر لما حازم صلاح أبو إسماعيل كان معتصم والناس بتوعوا خارج المدينة، وحازم صلاح كان واقف مستنيني بالسكينة برة، وفيوم اقتحموا المدينة ودوروا علينا ملقوناش".

وقال: "الإخوان بقى عندهم هيستريا الهاشتاج، على فكرة هما غيروا اقتحام مدينة الإنتاج وبقت مدينة الإنتاج بس، قال يعنى بيضحكوا على تويتر، هو تويتر ده مفيهوش حد بيفهم عربى يا جماعة؟ الحمد لله الداخلية بتاعتنا مفيش مشاكل أو حاجة نتوقف عندها، والأمور ماشية بشكل طبيعى، والأمن بيتعامل بشكل جيد جدا بمنتهى الأمانة".

وأوضح: "لبنان انهاردة كانت بتحط وزارة، وخلال لقاء الصحفيين مع رئيس الجمهورية، صحفية بتسألوا أحنا رايحين على فين، الراجل رد بمنتهى السرعة إحنا رايحين على جهنم، إجابة صادمة بتدل على صعوبة الأمر في لبنان، والمحافظة على الدولة أمر ليس يسيرا".

لمطالعة الخبر على اليوم السابع

أخر الأخبار

الاكثر مشاهدة